سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلاصه دهمین جلسه هیئت آل یاسین

حجةالاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی در این جلسه ضمن تبریک میلاد پیامبر اعظم ص و امام صادق ع آرزوی پاسداری از میراث این دو شخصیت برتر عالم توسط مسلمانان را کرد.

وی در ادامه سلسله جلسات «علم النفس و اخلاق کاربردی» به ادامه مبحث « گوهر نفس و آثار آن» پرداخت و افزود: براساس مباحث گذشته انسان گوهری غیرمادی دارد و براساس همان گوهر، حیات و ادراک دارد، و از مهمترین آثار این ادراک، «اُنس» است.

انسان در بستر عالم ماده رشد می‌کند و با این عالم انس شدیدی می‌گیرد، تا آنجا که فکر می‌کند، عالم ماده همه عالم است و پدر و مادر خدای او هستند، بسان ماهی رشد کرده در تنگ که همه عالم را چارسوی تنگ می داند انس دیرین با عالم ماده ثابت و برقرار است. انس جان با عالم ماده از قبیل انس فکری نیست بلکه در جان آدمی ریشه دوانده است. انسان در انس آن چیزی است که در جذبه اوست و زینت‌های دنیا آدمی را در جذبه خود می‌گیرد، و فلسفه این انس طبیعی با عالم ماده و زیبایی های عالم امتحان انسان هاست.

 إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا
در حقیقت ما آنچه را که بر زمین است زیورى براى آن قرار دادیم تا آنان را بیازماییم که کدام یک از ایشان نیکوکارترند.

در این میان شریعتِ خداوند، انسان را در جذبه و مدار خداوند قرار می‌دهد، و دریک اصطلاح او را از برق می‌کشد و به نور دیگری متصل می‌کند و گرنه انسان با زینت‌های دنیا چنان انسی دارد که به مثل، مانند شتری می‌ماند که یک عمر برای او هدی بخوانند، او آنقدر می‌تازد تا جان سپارد.

وقتی انسان بیشتر رشد می‌کند و صدای فطرت و عقل، او را به هست های جدیدی راهنمایی می‌کند، به او یاد می دهند که خدایی هست و معادی است ملکوتی هست، در این رتبه از زندگی هست ها در اندیشه او بهتر نقش می‌بندد، در این مرتبه در قلب او انس با دنیا ریشه دوانده اما ذهن او باور ندارد که عالم همین دنیا باشد، لذا یک حالت دو گانگی در انسان شکل می‌گیرد، قلب او دائما به یاد دنیا است ولی ذهن او در جستجوی خداست. چنین انسانی اگر از حضور قلب در نماز هم سخن می گوید، دنبال چیزی جز همان تمرکز ذهنی نیست، می دانید که تمرکز ذهنی، حضور قلب نیست، قلب در محضر آن است که با آن انس دارد، و در قیامت هم با همان محشور می‌شود، وانگهی اگر حضور واقعی، حضور قلب است، دیگر قید «درنماز» معنا ندارد، چه طور است که ما دائما در خواب و بیداری در محضر دنیا هستیم، اگر با حق متعال هم انس بگیریم دائما در محضر او هستیم به تعبیر شیوای قرآن کریم:

رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لابَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ

ابن سینا در مراتب انس می‌فرماید:

المعرض عن متاع الدنیا و طیباتها یخص باسم الزاهد، و المواظب علی فعل العبادات من القیام و الصیام و نحوهما یخص باسم العابد; و المتصرف بفکره الی قدس الجبروت مستدیما لشروق نور الحق فی سره یخص باسم العارف

در هزار و یک کلمه علامه حسن زاده آملی مدظله آمده است: تا با اصل خود انس نگرفتی انسان نیستی، انا لله و انا الیه راجعون

اساسا تعریف سلوک الی الله یعنی شکافتن پارادایم انس با دنیا  و ورود با انس با حق متعال. دنیای قبل از انس با خداوند با دنیای پس از آن فروانی بسیار دارد، دنیای قبل از انس با خدا لهو و لعب است،بازیچه است اما بعد از آن همه آیات خداوند را می بیند.

از مهمترین راه‌های انس، سخن گفتن با حق متعال است و زیبا ترین و عاشقانه ترین قالب آن ادعیه ماثور از اهل بیت ع است وانگهی سخت ها و گپ زدن با حق متعال و با زبان مادری مسائل زندگی را واگویه کردن نیز تاثیر شدیدی دارد، متاسفانه او خداوند کمتر سخن داریم.

ابن سینا در رساله معراجیه نقل می‌کند که اگر با خداوند سخن می خواهی بگویی نماز بخوان و اگر می خواهی خداوند با تو سخن بگوید، قرآن بخوان.

 

 

 

 

 

 




تاریخ : جمعه 93/10/26 | 12:51 عصر | نویسنده : سید حقگو | نظر


  • paper | زیبا مد | سبزک